Sunday, May 20, 2012

misteri wanita alergik dengan wang


Memegang wang bagi kebanyakan orang merupakan hal yang paling menyenangkan. Tapi, bagi Emma Killilea, memegang wang logam akan membuat tangannya membengkak, gatal dan melepuh.

Wanita 39 tahun ini menderita gangguan alergik berat terhadap benda-benda yang mengandung nikel dan tembaga –termasuk duit syiling perhiasan, kancing logam dan ritsleting. Sekali terkena logam yang mengandung nikel, bilur merah dan terasa panas dan gatal akan bertahan hingga 24 jam.

Tak ada Ubat untuk mengubati keadaannya. Akibatnya, Emma lebih memilih menggunakan kad kredit saat belanja daripada memegang wang tunai. Bahkan, dia tak dapat memakai lapisan dasar cat kuku kerana mengandung nikel.

“Ini sangat sulit dan membuat frustasi. Kerana Anda akan selalu menemukan hal-hal baru yang mengandung nikel.”

Emma selalu berhati-hati tiap kali datang ke kedai dan menunggu giliran terakhir agar tak memegang wang terlalu lama. Emma bahkan harus menggunakan sarung tangan dariplastik untuk menjaga kulitnya terlindungi.

“Saudara saya selalu bercanda saya selalu obsesif saat membeli beg kerana saya berusaha mencari beg yang paling aman,” katanya kepada Daily Mail.

Keadaanya mulai terasa pada usia sembilan tahun. Kala itu, ia memperoleh hadiah kalung dari mak ciknya. Setelah mengenakan hadiah itu, ia mulai merasa gatal-gatal di bahagian yang terkena dengan perhiasan.

Semakin dewasa, ia mulai menyedari alergiknya dan akhirnya berusaha seboleh mungkin menghindari nikel dan tembaga.

Selain alergik logam, Emma juga mengalami penyakit Celiac dan Delicious Alchemy, yang membuatnya harus makan makanan bebas gluten. Penyakit yang dialaminya terbilang langka di Inggris.

“Ini adalah kes yang ekstrim, dimana orang akan bermasalah saat menyantap makanan dan memegang wang,” ujar Lindsey McManus dari Badan Alergi Inggris.

Cara untuk menghindarinya, katanya, hanyalah menghindarinya penyebabnya seboleh mungkin dan meminum antihistamin untuk membantu meringankan gejala-gejala reaksi alergik .(umi)

3 comments:

Anonymous said...

macam ni pun ada... alegik with money

izzanis said...

salam singgah... :)

menarik.. alergik alergik..

sepatu said...

@kesuma angsana : hahaha dunia ni ada mcm2 org pelik...

@eezance : salam... tq sebab singgah heheh